Inzichten 

Jacco de Beer: een doelgerichte aanpak met oog voor de mens

“Verbeteringen en kansrijke ideeën komen vanuit de kennis en kracht van mensen in de organisatie”, stelt Jacco de Beer. Als interim- en verandermanager bij Bureau Helder combineert hij een menselijke benadering met een doelgerichte aanpak. Dat doet hij vanuit een bedrijfseconomische en bedrijfskundige achtergrond. Hij duikt graag in de cijfers van een organisatie, want deze laten vaak goed zien of een organisatie kan verbeteren. Om dit potentieel te benutten, gelooft hij sterk in de samenhang tussen organisatiestructuren en -processen aan de ene kant en de mens en cultuur aan de andere kant.

Hoe combineer je jouw achtergrond in bedrijfskunde en bedrijfseconomie in je werk?

“Het gaat in organisaties vaak over hoe (financiële) resultaten afwijken van een begroting, gestelde normen of cijfers uit het voorgaande jaar. Dat is de bedrijfseconomische kant. Het is vervolgens vaak lastiger om deze uitkomsten te beïnvloeden. Vanuit de bedrijfseconomische kant zag ik dat (financiële) resultaten slechts uitkomsten zijn van hoe een organisatie is ingericht en hoe mensen samenwerken. Daarom ging ik me daar meer vanuit de bedrijfskunde in verdiepen. Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat organisaties pas echt kunnen verbeteren, als mensen op de werkvloer inzicht hebben in de doelen. Wijkt de realisatie af van de gestelde doelen? Dan moeten zij zoveel mogelijk ruimte krijgen om zelf bij te sturen. Hoe snel en in hoeverre je dit kunt doorvoeren, is voor elke organisatie anders. In trajecten voor opdrachtgevers ga ik daar graag naar op zoek.”

 

Kun je een voorbeeld geven uit de praktijk?

“Voor managers of ondernemers betekent dit dat zij de controle loslaten en mensen op een doelgerichte manier aansturen. Zo ontstaat er voor hen meer ruimte voor tactische en strategische vraagstukken. Mensen op decentraal niveau in de organisatie mogen juist meer eigenaarschap nemen. Daar is persoonlijk leiderschap voor nodig.”

 

Dat is een spannende interventie. Hoe pak je zo’n proces aan?

“Dat klopt. Ik vind het leuk om mensen bij deze verandering te begeleiden. Vooral bij wat ze in dit proces tegenkomen. Het is belangrijk om professionals vanaf de start goed te betrekken bij het veranderproces. Door te luisteren naar wat er speelt, voel ik obstakels, belangen en dynamieken zowel op individueel niveau als binnen teams snel aan. Het helpt om vanuit cijfers de huidige situatie zichtbaar te maken en samen na te denken over nieuwe of herziene doelen. Cijfers maken het behapbaar en iets minder persoonlijk. Ze geven voldoende houvast voor de verandering. Ook is het bij dit soort vraagstukken cruciaal om de juiste mensen aan tafel te krijgen en draagvlak te creëren. Het is belangrijk dat betrokkenen weten wat hun verantwoordelijkheden zijn, zodat er geen problemen of onduidelijkheden ontstaan als ik weer weg ben.”

 

Hoe kwam je in aanraking met Bureau Helder?

“Dat was zo’n twee jaar geleden. Ik werkte al in opdracht van Ikazia toen Rik Riemens in 2022 werd betrokken bij het financiële herstelplan van het ziekenhuis. Tijdens dit project werkten Rik en ik intensief samen. Uiteindelijk kregen ook Cassandra Koning en Hester Touwen hierin een belangrijke rol. Zo leerde ik hen kennen en kwam ik terecht bij Bureau Helder.”

“De filosofie van Bureau Helder gaat onder meer uit van menselijke zorg en het leveren van maatwerk en meetbaar resultaat. Dat past bij mijn manier van werken. Ik maak zaken graag meetbaar vanuit data en financiële cijfers. Tegelijkertijd geloof ik dat maatwerk en de menselijke kant altijd nodig zijn om de zorg verder te verbeteren. Want elke organisatie is uniek.”

Wat kenmerkt jouw manier van werken?

“Vooral het combineren van de bedrijfskundige, bedrijfseconomische én menselijke kant van een organisatie. Daar ligt mijn kracht. Ik maak complexe of gevoelige situaties bespreekbaar. Ook dat wat niet gezegd wordt, maar wel besproken moet worden. Doordat ik sensitief ben, voel ik goed aan waar een proces of samenwerking stokt. Daarbij helpt ook de tijdelijke en onafhankelijke rol als interimmer. Wat ik het mooiste vind aan mijn werk? Oplossingen vinden en organisaties in beweging brengen. Juist nu spreekt de zorgsector me extra aan. De urgentie om problemen aan te pakken, neemt toe. Denk aan personeelstekort en de stijgende zorgkosten. Ik zie daardoor steeds meer kansen voor verandering ontstaan.”

“Het mooiste aan mijn werk?
Oplossingen vinden en organisaties in beweging brengen.”

Als Helder collega maak je deel uit van een collectief. Waarom is dat waardevol?

“Samen met collega’s werken aan een gezamenlijk doel is leuk en motiverend. Alleen is maar alleen. Bovendien krijg je door samen te werken meer voor elkaar. Zo zijn regelmatig meerdere collega’s betrokken bij een opdracht. Op dit moment werken Hester Touwen en ik aan het traject Zorg voor Parkinson. Ook krijg ik dankzij Bureau Helder toegang tot opdrachten waarin ik mijn bedrijfskundige én financiële achtergrond kan combineren.”

“Naast de samenwerking voor opdrachtgevers, zien we elkaar elke maand tijdens teamsessies. Deze bijeenkomsten bevatten altijd een inhoudelijk programma. We bespreken bijvoorbeeld persoonlijke uitdagingen en geven elkaar advies vanuit onze eigen ervaringen. Bij Bureau Helder hebben collega’s affiniteit met persoonlijke ontwikkeling. Dat vind ik zelf ook een belangrijk en interessant thema.”

 

Besteed jij ook buiten je werk aandacht aan persoonlijke ontwikkeling?

“Absoluut. Ik reflecteer regelmatig op mijn werkwijze en verdiep me in hoe organisaties functioneren. Vorig jaar rondde ik een driejarige opleiding in Professionele Communicatie af. Deze intensieve opleiding kijkt specifiek vanuit de Transactionele Analyse (TA), Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP) en systemisch werken naar bijvoorbeeld verandering. Tijdens deze opleiding werd voor mij opnieuw duidelijk dat je jezelf, je eigen drijfveren en patronen goed moet kennen om mensen en organisaties te begeleiden. En bovendien dat contact en ontmoetingen met mensen cruciaal zijn voor verandering.”

“Een mooi boek dat ik recent las gaat hier ook over. Dat is De fontein van Els van Steijn. In dit boek legt ze uit hoe je systemisch werken kunt toepassen in zowel persoonlijke als professionele situaties. Door hierover te lezen en leren, kan ik eigen patronen en die van mensen en binnen organisaties beter herkennen. Om ze vervolgens bespreekbaar te maken en te doorbreken, zodat er ruimte ontstaat voor verandering.”

 

Wat is er volgens jou nodig om de zorg verder te verbeteren?

“Ik denk dat we steeds meer moeten kijken naar persoonlijk leiderschap binnen de zorg. Dat betekent zeker niet dat elke professional een teamleider of manager moet zijn of worden, maar dat alle professionals weten wat hun rol binnen de organisatie is. En dat zij vooral in staat zijn die rol effectief in te vullen. Verbeteringen op organisatieniveau beginnen bij het individu, daarom begeleid ik graag mensen op individueel en teamniveau. Ik richt me op de kennis en kracht van mensen binnen de organisatie. Om zo van binnenuit de zorg verder te helpen.”

Benieuwd hoe Jacco jouw organisatie kan helpen?

Neem contact op met Jacco voor een kop koffie en een goed gesprek.