Inzichten 

Daphne Felix: nuchtere en mensgerichte procesverbeteraar

Hoe zorgen we voor goede zorg met minder handen? Daphne Felix. adviseert en ondersteunt zorgorganisaties bij deze transitie. Als interim project- en programmamanager en procesbegeleider richt ze zich op efficiëntie- en innovatievraagstukken. Ze is een nuchtere en mensgerichte procesverbeteraar. “Ik kan goed luisteren en werk samen met zorgprofessionals en stakeholders aan oplossingen. Als ik weet wat mensen motiveert, kan ik ze beter betrekken en draagvlak creëren.” Naast een mensgerichte aanpak ziet Daphne kansen in innovaties en slimme technologieën voor de zorg van de toekomst.

Jouw rol als interim projectmanager en procesbegeleider: hoe ziet die eruit?

“Ik werk op projectbasis voor organisaties in de zorg. Daarbij richt ik me vooral op het optimaliseren van processen in een organisatie. Hier ga ik over in gesprek met zorgprofessionals. Wat kan beter en soepeler? En wat hebben zij nodig om verbeterstappen te zetten? Juist door te luisteren en samen na te denken, kom je tot effectieve veranderingen. In dit soort verandertrajecten neem ik mijn kennis en ervaringen mee vanuit mijn werk bij Capgemini en KPMG. Denk aan projectmanagementskills en procesoptimalisatie. Maar ook aan vlot en efficiënt stappen zetten. Hoe zorgen we in de zorgsector voor versnelling en houden we tegelijkertijd aandacht voor de mens? Dat vind ik een mooie uitdaging.”

 

Hoe kwam je terecht bij Bureau Helder?

“Via LinkedIn kwam ik in contact met Cassandra Koning, oprichter van Bureau Helder. Ik kende zowel Cassandra als Sanne Gijsbers al via mijn werk bij Capgemini. In 2023 sloot ik me aan bij Bureau Helder. Wat ons daar verbindt, is dat we allemaal streven naar betere gezondheidszorg. Dat doen we ieder vanuit onze eigen ervaringen en expertise. Opdrachtgevers vragen ons bij specifieke problemen in de zorg. In relatief korte tijd tot oplossingen komen die de zorg beter maken: dat motiveert mij.”

 

Welke zorgorganisatie ondersteun je op dit moment?

“Momenteel heb ik een opdracht bij het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ). Binnen LNAZ werken acute zorgnetwerken samen met ketenpartners en professionals aan optimale toegankelijkheid van acute zorg. Voor patiënten met een acute zorgvraag is het van levensbelang dat ze zo snel mogelijk de juiste zorg op de juiste plek krijgen. Daarom is optimale samenwerking tussen alle ketenpartners cruciaal.”

“Ik ondersteun onder meer de uitbreiding van het Landelijk Platform Zorgcoördinatie voor de acute GGZ en de Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV). Zorgverleners die in de acute zorg werken, krijgen via het platform inzicht in waar zij terechtkunnen met een patiënt. Een paar domeinen binnen de zorg zijn aangesloten bij het LPZ, maar de bedoeling is om dat uit te breiden. Denk aan ambulances en verloskundigen. Ik kijk naar hoe deze processen nu lopen en waar in het proces het LPZ van toegevoegde waarde kan zijn voor zorgverleners.”

 

Werk je vaak samen met Helder collega’s?

Collega Jeroen van Dalen heeft ook een rol binnen het LNAZ, daarom spreken we elkaar regelmatig. Ik houd hem op de hoogte van de voortgang van de opdracht. Bovendien kwam ik via hem terecht bij LNAZ. Andere Helder collega’s zie en spreek ik meerdere keren per jaar tijdens inspiratiesessies en bijeenkomsten. Daarnaast werk ik samen met zo’n vier Helders aan onze gezamenlijke visie op verandermanagement in de zorgsector. Sanne Gijsbers is de kartrekker van dit project.”

"Hoe zorgen we in de zorgsector voor versnelling en houden we tegelijkertijd aandacht voor de mens? Dat vind ik een mooie uitdaging."

Een opdrachtgever zei: “Als jij een project oppakt, hoef ik er niet meer naar om te kijken.”

“Klopt, ik ben van het aanpakken. In een project luister ik eerst goed naar alle betrokkenen, zoals zorgprofessionals, beleidsmakers en stakeholders. Door écht te luisteren, onderzoek ik de vraag achter de vraag. Bijvoorbeeld over hoe zorgprocessen lopen en wat daarin beter kan. Op basis van een concreet en bondig plan, start ik vervolgens met de uitvoering. Want door alleen enorme boekwerken te schrijven, zet je geen stappen vooruit. Ik werk graag op projectbasis aan oplossingen voor een zorgorganisatie. Ook neem ik best practices mee uit andere organisaties en eerdere opdrachten. Als je de gemene deler vindt, hoef je het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden.”

 

Wat maakt het werk in de zorg zo waardevol?

“De zorgsector doet ertoe. Want we willen allemaal dat de mensen om ons heen toegang hebben tot goede gezondheidszorg. Het werk in de zorg heeft dan ook direct invloed op de mens. Tegelijkertijd staat deze sector op spanning: de vraag naar zorg groeit, terwijl de arbeidsmarkt krap is. Dat brengt een hele reeks uitdagingen met zich mee. Hoe behouden we wat goed gaat en verbeteren we dat wat efficiënter kan? En hoe zorgen we dat mensen zo lang mogelijk gezond blijven?”

 

Jij denkt in oplossingen. Wat heeft de zorg van de toekomst volgens jou nodig?

“In elk geval preventieve zorg. Dat is tegelijkertijd een lastig streven. De overheid kan hier een grotere rol in spelen, bijvoorbeeld door sporten en het eten van groente en fruit te stimuleren met lagere prijzen. Ook IT-oplossingen en moderne technieken kunnen zorgprocessen verbeteren. Bijvoorbeeld bij het anders inrichten van ouderenzorg, zodat cliënten niet naar het ziekenhuis of de eerste hulp hoeven. Stel dat je via een buurtapp ziet wie in je wijk hulp nodig heeft bij het doen van een kleine boodschap of het opvouwen van de was. Of wie behoefte heeft aan een potje kaarten en een fijn gesprek. Dan verlagen we de drempel om elkaar te helpen en ontlasten we mantelzorgers. Dat is wat mij betreft de toekomst.”

 

Hoe kunnen digitale middelen nog meer helpen?

“Een goed voorbeeld is het gebruiken van een locatietracker in de zorg voor mensen met dementie. Plaats je zo’n tracker in de vorm van een sticker op bijvoorbeeld douchespullen of een afstandbediening? Dan kan de zorgprofessional of cliënt ze eenvoudig terugvinden. Zo’n tracker kan de ouderenzorg ook inzetten om mensen met dementie meer vrijheid te geven om alleen te wandelen. Met een tracker spoort een zorgverlener de cliënten eenvoudig op als ze te ver weg gaan of de weg kwijtraken. Ook kan het de cliënt zelf een onafhankelijker gevoel geven. Natuurlijk moet zo’n systeem wel veilig zijn en continu werken. Op dit soort vlakken zie ik nog veel verbeterkansen voor zorgorganisaties.”

Benieuwd hoe Daphne jouw organisatie kan helpen?

Neem contact op met Daphne voor een kop koffie en een goed gesprek.